donderdag 31 maart 2011

Engelen op Aarde?

Je ziet ze tegenwoordig overal. Op serviesgoed, kaartjes en sinds kort zelfs in een tv reclame voor stoere mannen: Engelen. Hoewel engelen algemeen geaccepteerd zijn in de moderne maatschappij blijven ze toch zo ongrijpbaar en mysterieus. Ik heb zelf nooit echt veel met engelen gehad. Hoewel City of Angels een van mijn favoriete films is en ik opensta voor veel dingen ging de gedachte aan vriendelijke wezens met veren vleugels die je bijstaan op je levenspad me tot nu toe altijd net een stapje te ver. Maar op een of andere manier zijn ze toch op mijn pad gekomen.

Vorig jaar was ik bij een medium. Zij vertelde me van alles over mijzelf, mijn kinderen, mijn huis en mijn opa en vrijwel alles klopte of kon ik later achterhalen. Aan het eind van het gesprek zei ze; “Oh je hebt trouwens een heel hoog wezen als begeleider. Een engel of zo.” Ze zei het nogal laconiek, bijna als: oh en je hebt trouwens ook een pluisje op je trui. Zo even tussen neus en lippen door. Ik deed er op dat moment wat luchtig over maar het bleef wel  hangen, vooral omdat verder alles wat ze zei zo raak was. Later thuis zocht ik op internet naar wat informatie over engelen maar ik had er nog steeds niet veel mee.

Afgelopen februari is een goede vriend plotseling overleden. Zomaar, op jonge leeftijd. Onvoorstelbaar. Nadat ik in mijn hoofd minstens dertig keer had gezegd; dit kan niet, dit kan niet waar zijn, dit kan gewoon niet waar zijn, kwam er ook een ander stemmetje dat zei; hij heeft zijn vleugels terug.

Vleugels terug? Wat zou dat kunnen betekenen? Dat hij een engel is geweest? Hier even op aarde is geweest en nu weer terug naar… waar dan ook? Ik vond het een beetje raar van mezelf maar over dat soort gedachten heb je nu eenmaal niet zoveel controle. Maar de dagen daarna zag ik overal engelen. Niet letterlijk maar op plaatjes, reclameborden, tv etc. Het bijzonderste moment was dat mijn dochter van 6 tegen me zei: “He mam, ik zag net iets bijzonders! Er vloog een engel langs je hoofd”. Ik had het niet met haar over engelen gehad dus dat was wel heel apart.

Ik besloot om toch maar weer eens in de ‘engelen-materie’ te duiken. In de bibliotheek stuitte ik op het boekje Engelen op Aarde van Doreen Virtue. Zij staat bekend als de ‘Angellady’ en doet al jaren onderzoek naar het fenomeen engelen . Ze heeft er inmiddels al talloze boeken over geschreven en  geeft daarnaast workshops over het onderwerp. Doreen beschrijft in dit boekje hoe ze er door haar ervaringen in haar praktijk voor psychotherapie achter kwam dat niet alleen ieder mens beschermengelen heeft, maar dat sommige mensen zelf een engel op aarde zijn. De mens heeft er in de loop van de jaren een behoorlijke puinhoop van gemaakt op aarde en volgens Doreen zijn er vanuit allerlei andere dimensies engelen en andere wezens opgeroepen om te komen helpen op Aarde. Deze vrijwilligers zijn ‘vermomd’ als mens op aarde gekomen met als doel de mensheid weer in te laten zien waarom we hier zijn, ons te helpen om goed voor onze planeet te zorgen en om de mens weer bewust te laten worden wie hij werkelijk is.

Niet iedere aarde engel is volgens Doreen het zelfde. Grofweg gesteld zijn er volgens haar  vier verschillende engelendomeinen:

De geïncarneerde engel
Deze engel is voor het eerst op aarde als mens. Het zijn de beschermengelen op aarde. Kenmerken: ze hebben een lief, engelachtig gezicht, vaak ronde vormen, zijn verzot op eten en kampen daardoor vaak met overgewicht. Ze willen iedereen helpen, volkomen vreemden vertellen spontaan over hun problemen aan hen en ze hebben een  eindeloos geduld. Daarnaast heeft de geïncarneerde engel een groot schuldgevoel en zegt vaak sorry.

De sterrenmensen
De sterrenmensen zijn vrijwilligers die vanuit andere buitenaardse beschavingen zijn gekomen om de mensen op aarde te helpen. Kenmerken: onopvallende types met opvallende ogen (bijzonder van kleur of vorm), ze helpen graag anderen maar treden niet graag op de voorgrond. Ze werken liever achter de schermen. Ze doen niet veel aan hun uiterlijk qua kleding en make-up, hebben niet veel behoefte aan lichamelijk contact, zijn graag alleen, hebben een grote interesse voor het heelal, sterren en planeten, zijn graag bij water, vooral bij de zee en hebben soms een onverklaarbaar gevoel van heimwee; ik wil naar huis.

De elementwezens (feeën, elfen kabouters etc.)
Hebben vaak uiterlijke kenmerken van feeën of elfen. Zo kunnen sommige van dit type bijvoorbeeld lijken op de ‘pixiefairies’ met kort, soms felgekleurd haar, maar ook wordt het type ‘Julia Roberts’ genoemd in dit hoofdstuk. Dit zijn de uitbundige engelen op aarde. Ze zijn hier om een beetje vrolijkheid te brengen en halen graag grappen uit. Ze houden van muziek en dansen. Ze houden van dieren en brengen het liefst veel tijd in de natuur door.  Ze komen op voor het milieu.

De Wijzen (tovenaars, heksen etc.)
Deze groep is al eerder op de aarde geweest als tovenaar heks of iets dergelijks. Ze zijn hier om ons te leren de oude magie weer toe te leren passen in ons leven. Kenmerken: Intens, exotisch, excentriek, met lang zijdeachtig haar, ovale ogen die je niet gauw vergeet en ze dragen vaak wijde kleren. Het heeft geen zin tegen hun te liegen, hun blik is doordringend.

Het klink misschien ongeloofwaardig en sprookjesachtig maar terwijl je dit leest heb je vast al wel vrienden of familieleden in van de domeinen herkend of ingedeeld.

Terwijl ik nadacht of ik dit verhaal op mijn kersverse blog zou zetten stapte ik in de auto. Ik had eerder deze week had voor het eerst in tijden de cd Umoja van Blof weer eens in de cd-speler. Toen ik de auto startte begon het nummer Hemel op Aarde te spelen:

En de hemel is de aarde
Ze vallen samen zonder grens
En de hemel is de aarde
En een engel is een mens
En de hemel is de aarde
Je kunt er lopen, je kunt er staan
En de hemel is de aarde
Er komt geen einde aan

Toeval?

Misschien…

Misschien ook niet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten